De regels van het spel – wat levert een keurmerk of gedragscode, iets of niets?

7 mei 2018

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard, is een bekend spreekwoord. Veel beroepsbeoefenaren, professionals en bedrijven functioneren in een speelveld van netwerken, nieuwe markten, concurrentie en overheidsregulering. En toch vinden we met elkaar de wetgeving niet altijd voldoende. Steeds vaker kiezen ondernemers en professionals in hun branche- en beroepsorganisaties ervoor om nadere afspraken te maken.

Hoe vinden we dat ons beroep ethisch goed uitgeoefend kan worden? Hoeveel ervaring moet een professional hebben om zijn vak uit te mogen (blijven) oefenen?
Aan welke basiseisen moet onze dienstverlening voldoen? En levert dat ‘de basiskwaliteit’ of een ‘de top’?
Waarop moet een klant in ieder geval kunnen rekenen?
En wat zijn de afspraken wanneer die klant ontevreden is?
En hoe brengen we dat voor het voetlicht?

Op basis van een incident klinkt aan vele bestuurstafels de roep om een keurmerk. Maar werkt dat altijd? En hoe dan wel of niet? Hier gaan we tijdens deze bijeenkomst op inspiratiesessie op in!

Een keurmerk als merk kan ertoe leiden dat u vertrouwen wint en dat er echt een marktmerk ontstaat. Denk aan de wijze waarop BOVAG zich in de tachtiger jaren met Beun de Haas in de markt positioneerde. Maar het instellen van een keurmerk kan ook een reactie op marktfalen of een incident zijn: denk aan de Fair Wear Foundation als reactie op de belabberde productieomstandigheden in de kledingindustrie in Bangladesh. Terugkijken is interessant, maar nog beter is het om vooruit te kijken. Had Mark Zuckerberg van Facebook bijvoorbeeld al strakkere spelregels moeten stellen om de privacy van de gebruikers te beschermen? Het feit dat hij dat niet gedaan heeft, leidt nu tot een lagere waardering van het Facebook-merk en minder adverteerders. Dus dat vertrouwen te voet komt is duidelijk, hij zal er stevig aan moeten werken om de huidige kritiek in de toekomst te weerleggen.

We gaan met u in gesprek over de zin en onzin van keurmerken, gedragscodes…. Heeft het zin om zelf aanvullende spelregels te bepalen? En hoe gaat u daarmee om? Aan welke randvoorwaarden moet voldaan worden? En wanneer wordt het schieten met een kanon op een mug?

Naast twee korte inleidingen over het onderwerp, gaan we aan de hand van stellingen dieper in op de bovenstaande vragen, zodat u aan het einde van de sessie een beter beeld heeft waar u als bestuurder bij afwegingen rond zelfregulering rekening mee moet houden.

Programma 19 september
15.00 uur Ontvangst
15.30 uur Theoretisch/beleidsmatig perspectief
16.15 uur Praktisch/bestuurders perspectief
17.00 uur Inhoudelijke, interactieve discussie
18.00 uur Afronding en borrel

Over de sprekers
Jolet Woordes is binnen Wissenraet Van Spaendonck de keurmerkspecialist. Zij heeft talloze branche- en beroepsorganisaties geadviseerd bij de afweging ‘wel of geen keurmerk’, en de invulling ervan in speelveld van de markt. Zij schreef een aantal whitepapers over zelfregulering; ‘Wanneer wel en wanneer geen keurmerk?’, ‘Hoe richt ik een keurmerk in?’ en ‘Hoe organiseer ik een beroepsregister?’ Zij is projectmanager van twee keurmerkstichtingen.

Jos Wesselink is branche- en beroepsorganisaties behulpzaam bij hun strategische ontwikkeling en beschikt daarbij over circa 25 jaar praktijkervaring opgedaan in meer dan 80 nationale en internationale branche- en beroepsorganisaties. Samen met Leo de Boer schreef hij het boek ‘De vereniging de baas’ met meer dan 500 praktische tips voor de verenigingsprofessionals en -bestuurders.

Schrijf u in voor de bijeenkomst via het Bestuurderscentrum.

Meer weten over: De regels van het spel – wat levert een keurmerk of gedragscode, iets of niets??
Neem dan contact op met één van onze medewerkers