Zoek binnen onze kennisbank

Naar bijvoorbeeld documenten, whitepapers, publicaties

Platformeconomie: het grensvlak van verwondering en verbazing ligt dicht bij irritatie en boosheid

artikel

Martijn Arets onderzoekt als internationaal platformexpert de invloed van platforms op de samenleving.

Er verandert veel als vraag en aanbod elkaar online snel vindt, in plaats van via inefficiënte intermediairs. Handig om binnen een paar muisklikken muziek te lenen (Spotify), films te kijken (Netflix), huishoudelijke hulp te organiseren (Helpling) of een betrouwbare aannemer te vinden (Werkspot). Er zijn ook kanttekeningen.

Martijn is van huis uit marketeer. Uit nieuwsgierigheid en overtuiging heeft hij zich ondergedompeld in de platformeconomie. Hij vertelt: “Als eerste ter wereld heb ik in 2011 op basis van aandelen een crowdfunding campagne voltooid om mijn boek ‘Brand Expedition’ te vertalen naar het Engels.” Dit
boek schreef hij naar aanleiding van ervaringen tijdens zijn expeditie over ‘branding’. In een oude Volkswagen camper reisde hij door Europa om met de leiders van de 20 grote Europese merken te spreken. “Met de crowdfunding campagne verloor ik uiteindelijk ruim een ton. Ik ontdekte dat crowdfunding
veel potentie had, maar achter de schermen klopte er niets van. Het model moest zo gemaakt worden dat alle stakeholders er de juiste waarde uit kunnen halen.”

Download hieronder het hele artikel.

Download publicatie

2019-05/martijn-arets.pdf pdf