Zoek binnen onze kennisbank

Naar bijvoorbeeld documenten, whitepapers, publicaties

Lijstjesverlakkerij
Iris van Bemmel

blog

Nederlanders zijn dol op lijstjes. En zodra er ‘top 3’ boven staat, vinden we ze nog leuker. Sinterklaas en kerstverlanglijstjes zijn leuk, maar de Top2000 is bingo. Wanneer ergens in de media een top zoveel wordt aangekondigd, schijnen aanzienlijk meer mensen deze te gaan lezen of luisteren.

Ook in de zorg stikt het inmiddels van de lijstjes. Lijstjes als ‘de beste oliebol’ in het AD, wordt heel makkelijk een lijstje met ‘het beste ziekenhuis’. De goedkoopste basisverzekering is weer gesignaleerd en zo ook de beste aanvullende verzekering. De vraag is wat het brengt. Maken we elkaar niet helemaal gek? Erger nog, is het inmiddels niet zó misleidend, dat je als consument volledig het verkeerde pad op wordt gestuurd? Want waar een winnaar van beste oliebol of The Eagles bij de Top 2000 behalve zendtijd nauwelijks impact heeft, is een verkeerd gekozen zorgverzekering echt andere koek.

Niet onlogisch is de prikkel om als consument voor de goedkoopste basisverzekering gaat. Er komen andere factoren boven drijven wanneer je patiënt wordt. Dan is die besparing van €2,- per maand peanuts. En dat is al snel, wanneer je niet de oplossing aangeboden krijgt die je het beste helpt bij ziekte. De problemen en kosten kunnen gigantisch oplopen. Denk aan wachtlijsten, uitblijven van wijkzorg, moet dealen met de arts die je niet wilt, of geen dekking van je therapie hebben.

If you pay peanuts you get monkeys… dat geldt voor de zorgverzekering ook. Verzekeraars zitten inmiddels met hun eigen gekozen strategie in hun maag. Zij én wij worden slachtoffer van de race to the financiële bottom. Om de goedkoopste te willen zijn, wordt een markt gecreëerd waar voor zo min mogelijk premie een pakket geboden moet worden dat past binnen de zorgplicht. Elke ondernemer weet dat je kan gaan voor goedkoop óf voor kwaliteit. De combinatie kan bijna nooit. Maar toch gaan we daarvoor in de zorg.. want we hebben de lijstjes….. Met deze prikkel hol je niet alleen het pakket en de zorg uit. Je breekt ook nog eens de solidariteitsgedachte als uitgangspunt van zorg en zekerheid in Nederland af. En hoe kan als verzekeraar zo nog willen gaan voor kwaliteit, wanneer je focus op consumenten gericht is en gaat voor de laagste prijs.

Op enig moment word je patiënt…. dan ga je op zoek naar andere lijstjes. Dat geldt zeker voor die 4,2 miljoen chronische patiënten, die een verzekering met passende oplossingen nodig hebben om zo goed als mogelijk te kunnen functioneren. Dus gaan ze aanvullend stapelen op basispakket. Die aanvullende verzekeringen worden niet (meer) gekozen uit luxe, maar uit noodzaak! Omdat in de basisverzekering bij een chronische ziekte of aandoening, vaak onvoldoende dekking in het pakket blijkt te zitten. En dan zijn het niet meer de lijstjes, maar wordt gekeken naar de inhoud van het (aanvullende) pakket. Dat, bleek recent, vinden de zorgverzekeraars niet zo leuk omdat die vroeger zo winstgevende aanvullende verzekeringen niet meer zo winstgevend zijn. Steeds meer mensen hebben de zorg die daarin zit ook echt nodig. Dus willen de zorgverzekeraars van die aanvullende zorgverzekeringen af..

En nu? Zullen we de lijstjes maar eens overboord gooien? En gaan kijken naar de inhoud van het pakket? Ik wens u veel wijsheid met de keuze voor uw beste zorgverzekering en aanvullende verzekering voor 2018….

Meer weten over: Lijstjesverlakkerij?
Neem dan contact op met één van onze medewerkers